نمایشگاه عکسهای زنده یاد کورش گرمساری
 

به گزارش روابط عومی انجمن سینمای جوانان بندر عباس؛ نمایشگاه عکسهای زنده یاد کورش گرمساری عکاس و فیلمساز فقید هرمزگانی در حاشیه اولین گرد همایی سالانه فیلمسازان و عکاسان هرمزگانی در سرای هنر فرهنگسرای طوبی شهر بندرعباس برگزار می گردد .

 

 

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  کارگاه شناخت فیلم کوتاه در بندر عباس برگزار می شود
 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای  جوان بندرعباس ،کارگاه شناخت فیلم کوتاه با حضور امید عبدالهی از فیلمسازان موفق سالهای اخیر در زمینه فیلم کوتاه،  از تاریخ ۳ الی ۵ تیر ماه نود سه در بندرعباس برگزار می گردد . این کارگاه از صبح روز سه شنبه ساعت ۹ صبح در بندرعباس برگزار می شود .

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  اولین گردهمایی فیلمسازان و عکاسان هرمزگان
 

به گزارش روابط عمومی  انجمن سینمای جوانان بندرعباس ؛ این انجمن در نظر دارد اولین گرد همایی سالانه فیلمسازان و عکاسان هرمزگانی  را از تاریخ ۳ الی ۵ تیر ماه ۹۳ در شهر بندرعباس برگزار نماید . بخش های مختلف این گرد همایی شامل ؛ نمایش تولیدات  فیلمسازان  هرمزگانی در سالهای اخیر  و  برگزاری نمایشگاه عکس از هنر مندان عکاس هرمزگانی خواهد . همچنین وورکشاپ شناخت فیلم کوتاه با حضور امید عبدالهی از فیلمسازان موفق سالهای اخیر نیز  از تاریخ ۳ الی ۵ تیر ماه در سالن فرهنگ فرهنگسرای طوبی بندرعباس از ساعت ۹ صبح  برگزار می گردد .

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  ورک شاپ تخصصی تدوین و ادیوس
 

موسسه سینمایی ارت فیلم بابرخورداری از تجهیزات وامکانات رفاهی ، فرهنگی وآموزشی  کارگاه  تخصصی نرم افزار تدوین ادیوس را برگزارمی کند

POSTER1

banner hazine

تاریخ :۲۰-۱۷اسفند۱۳۹۲

مدت کارگاه: سه روز

تلفن تماس جهت ثبت نام ورزرو:۰۱۹۱۲۲۱۵۰۲۷-۰۹۱۱۱۹۴۱۳۴۲

شماره کارت بانکی جهت واریز وجه ثبت نام:بانک ملی بنام غلامرضاصفاتیان۶۰۳۷۹۹۱۴۶۲۳۲۴۵۹۵

مدرس:صابرصفاتیان کارشناسی رشته سینماگرایش تدوین،مدرس انجمن سینمای جوان، مدرس موسسات وآموزشگاههای سینمایی ، دارای گواهینامه بین المللی دررشته های کارگردانی وتدوین

درپایان دوره، گواهینامه رسمی اعطا خواهدشد

برگزاری کارگاه شامل :اقامت ، سبحانه، نهار،شام،پذیرائئ میان وعده صبح وعصر ،امکانات تفریحی ورزشی

همچنین کارگاه آموزشی باتجهیزات مدرن صوتی وتصویری وسایت برگزارمی شود

محل برگزاری ورک شاپ

درطول برگزاری کارگاه ، تورگردشی وتفریحی ازمناطق زیباودیدنی شمال ،برگزارمی گردد

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  کارگاه فیلمنامه نویسی هادی مقدم دوست در بندرعباس برگزارشد
 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوان بندرعباس کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور هادی مقدم دوست در دفتر انجمن سینمای جوانان بندرعباس برگزار شد .

این کارگاه از تاریخ ۲۳ الی ۲۵ بهمن ماه در فرهنگسرای طوبی شهر بندرعباس برگزار گردید . حدود ۲۰  نفر اعضای فعال و علاقه مند  به رشته فیلمنامه نویسی در این کارگاه شرکت نمودند . عنوان این کارگاه فیلمنامه نویسی از ایداه تا فیلم نامه بود.  به گزارش روابط عمومی، اکثریت اعضای شرکت کننده از حضور هادی مقدم دوست رضایت کامل داشته و از ایشان برای دوره تکمیلی نیز دعوت کردند .



 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
 
 

انجمن سینمای جوانان بندرعباس کارگاه تخصصی فیلمنامه نویسی را با حضور هادی مقدم دوست کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم سر به مهر (برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر ) در روزهای ۲۳ تا ۲۵ بهمن در بندرعباس برگزار می کند . علاقه مندان تا ۲۵ دی ماه ۱۳۹۲ فرصت دارند در این کلاسها ثبتنام نمایند . هزینه کلاسها برای اعضای سینمای جوان ۲۰ هزار تومان و برای غیر اعضا ۴۰ هزار تومان می باشد . علاقه مندان جهت ثبت نام به دفتر انجمن سینمای جوانان بندرعباس به آدرس خیابان آیت الله غفاری فرهنگسرای طوبی دفتر انجمن مراجعه کنند و یا با شماه تلفن ۳۳۴۷۶۰۵-۰۷۶۱ تماس حاصل فرمایند . مسئول ثبتنام سر کار خانم فروزان کهوری نژاد بندری .

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  گفتگو با احسان کمالی نفر اول بخش جشن های ایرانی هشتمین جشنواره اردی بهشت
 

۱- از نگاه شما وجود بخشی بنام جشنهای ایرانی تا چه میزان می تواند در عدم فراموشی و معرفی میراث کهن ایران(و اسلام) موثر باشد؟
قطعا برگزاری هر جشنواره ای با اهدافی صورت می پذیرد که در نهایت آثار خروجی جشنوارده تعیین کننده ارزش این جشنواره و مشخص کننده هدف از برگزاری آن خواهد بود. پرداختن به موضوع جشن های ایرانی برای اولین بار حرکتی نو، با هدف و با برنامه در ثبت زیبایی های فرهنگ ایران زمین بود. عکس هایی که شاید برای اولین از این موضوع از اقصا نقاط کشور گرد هم جمع آمدند. مجموعه ای که دیدن آن امروز برای هر مخاطبی جذاب و دلنشین، و در فردا های دور و دور تر هر روز بر ارزش آن افزوده می شود، و قطعا آیندگان دور با دیدن این عکس ها از زیبایی های فرهنگی خود در گذشته که در زمان آن ها یا دست خوش تغییر شده و یا به طور کل از بین رفته، بر این مجموعه، عکاسان و متولیان جمع آوری آن درود خواهند فرستاد.
۲- کیفیت عکسها در بخش جشنهای ایرانی را چگونه ارزیابی می نمایید؟
جمع شدن مجموعه ای ماندگار از با کیفیت ترین عکس ها از فرهنگ های مختلف در نقاط مختلف که به جز این حرکت جمع آوری آن امکان پذیر نبود. از ویژگی های این عکس ها می توان به ثبت توسط عکاسان بومی همان منطقه پرداخت؛ نکته ای استاد کاوه گلستان هم به آن اشاره کرد بود که هیچ کس بهتر از عکاسان بومی همان منطقه قادر به ثبت آن نخواهند بود. اگر قرار بود همچین مجموعه ای به یک یا چند عکاس سپرده شود آیا قادر بود به تمام جشن های مناطق کشور سر بزند ؟ با چه هزینه ای این کار امکان پذیر بود؟ و آیا خروجی کار او بهتر بود یا عکاسی که بارها همان مراسم را عکاسی کرده و توانسته بهترین عکسش را در بهترین شرایط نوری و بهترین جشن از همه آن بارها عکاسی انتخاب کند. و به نظر من همین موضوع کیفیت عکس ها را در این بخش بالا برده.
۳- با توجه به عدم وابستگی موضوعی و استقلال جشنواره اردی بهشت(که محرومیت از منابع مالی را به همراه خواهد داشت)، چه پیشنهادی برای حفظ این جشنواره دارید؟
جذب حمایت های بخش خصوصی و برگزاری مشارکتی این جشنواره با ارگان های دولتی دیگر مانند میراث فرهنگی ، که هدف و خروجی این جشنواره می تواند برای آن ها نیز بسیار مفید باشد
 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  ثبت نام در هنرستان هنرهای زیبای بندرعباس
 

هنرستان هنرهای زیبای پسرانه بندرعباس برای سال تحصیلی ۹۳-۹۲ جهت پایه دوم متوسطه در رشته های نقاشی، گرافیک، نمایش، سینما و انیمیشن ثبت نام می کند.

آدرس: بندرعباس- خیابان آیت الله غفاری- فرهنگسرای طوبی- هنرستان هنرهای زیبا  تلفن: ۳۳۴۷۶۰۳

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  به روایت عکس
 

 

 

با هر دکمه­ ی شاتری که فشرده می­شود، بخشی از جهان بر سطحی حساس به نور ثبت می­شود اما آیا صرف ثبت جهان را می­توان هنر نامید. این پرسشی است که از آغاز عکاسی با آن همراه بوده و عکاسان همراه کوشیده­ اند به طرق مختلف عکاسی را به جایگاه والای هنرهای زیبا، هنرهایی چون نقاشی و معماری بر بکشند. امکانات و قابیلت­های محدود عکاسی و حتی تا حدی سینما در بدو پیدایش (حساسیت پائین فیلم­ها، سنگینی دوربین­ها و غیر) اجازه نمی­داد که این دو از حد صناعت یا نوعی فن پا فراتر بگذارند و کمتر از سوی هنردوستان و هنرشناسان به عنوان هنرهایی جدی تلقی می­شدند. از این رو، عکاسان در طی دهه­ های نخست اختراع عکاسی، به انحاء مختلف از جمله بهره­ گیری از زوایای بدیع و ثبت حرکت کوشدند تا به عکاسی منزلتی هنری بخشند. عکاسان نیز به مانند نقاشان برای غنی کردن آثار خود، دست به دامن ادبیات شدند اما این مشکل را دوچندان می­ساخت زیرا که داستان­ سرایی و سویه­ ی ادبیاتی را به سختی می­شد در تک عکس بیان کرد. از سوی دیگر، هم­زمان در آثار عکاسان متعهد اجتماعی که از عکاسی برای اصلاح و بهبود اجتماع بهره می­گرفتند نیز گرایشی به سوی گزارش­های تصویری به عنوان مثال از وضعیت کودکان کار و وضعیت معیشت طبقه­ ی کارگر ایجاد شد. این دو جریان در کنار هم عکاسی را از رویکرد ثبت پدیدارهای جهان در قالب تک عکس به سمت ارائه­ ی شرحی درونی و شخصی­ تر از آن­ها در قالب مجموعه عکس­ تغییر داد. از سوی دیگر، سینما که خود زاده­ ی عکاسی بود، رفته رفته با بهره گیری از سه پیام تصویری، کلامی (دیالوگ­ها) و موسیقایی بر عکاسی برتری می­ یافت و عکاسی می­کوشید با تقطیع زمان در مجموعه­­ ای از عکس­ها با زمان­ مندی سینما هم­ آوردی کند.

درست است که تک عکس می­تواند حرکت را ثبت کند اما خود فاقد جریان و حرکت است؛ تک عکس هرچند می­تواند روایتی را ثبت کند اما فاقد قدرت روایت­گری بوده و قصه­­ گوی چندان خوبی نیست زیرا بیش از آن­که سخن بگوید، سکوت اختیار می­کند. به عبارت دیگر، تک عکس حکم شعر کوتاهی دارد که زاده­ی یک وجد شاعرانه است و می­تواند حسی در خواننده برانگیزد اما فاقد قدرت آگاهی­ بخشی و انتقال مفاهیم عمیق است؛ مفاهیم ونگرش­هایی عمیق در خصوص جهان، هستی و زندگی. در مقابل مجموعه عکس حکم شعری را دارد که علاوه بر الهام و شهود بر پایه­ ی منطق و ادراکات ذهنی هنرمند از جهان پیرامون، سروده شده و پیامی قصد شده را به مخاطب القا می­کند. اگر بخواهیم از قیاسی زبانی بهره بگیریم باید گفت که تک عکس حکم واژگانی را دارند که در قالب یک مجموعه عکس، جمله­ ای را می­سازند؛ جمله­ ای که ورای معانی تک تک واژگان خود معنایی جدید را برمی­سازد؛ معنایی که بی شک از هیچ یک از آن واژگان به صورت مجزا مستفاد نخواهد شد.

اما نباید فراموش کرد که صرف قرارگیری چند عکس (چند کلمه) در کنار یکدیگر الزاما به شکل­ گیری یک مجموعه عکسد را بر خود معنا میموعه جملهیریم باید گفت که تک عکس حکم وازگانی را ان در قالب تک عکس به سمت ده (جمله) نمی­ انجامد. مجموعه عکس نیز به­ مانند زبان از گرامر و قواعد خاص خود پیروی می­کند که به دو دسته­ ی صوری و مفهموی-محتوایی تقسیم می­شوند. نخست اجزاء یک مجموعه عکس می­بایست به لحاظ صوری با هم پیوند داشته باشند که این مساله از نوع کادر، رنگی یا سیاه و سفید بودن، اندازه و نحوه­ ی ارائه تا ترکیب­ بندی را شامل می­شود. البته این بدان معنی نیست که از میان گزینه­ های موجود صرفا باید یک گزینه را برگزید بلکه انتخاب هر یک یا هم­زمان دو گزینه (مثلا ارائه­ ی آثار در قالب کادرهای عمودی و افقی) باید حساب­ شده و بر اساس منطق صورت پذیرد.کیبرا شامل ه باشند که این مساله از نوع کادر، رنگی یا سیاه و سفید بودن، اندازه و نحوه در سطح بعدی نیز اجزاء یک مجموعه می­ بایست به لحاظ منطق محتوایی و مفهومی در پیوندی ارگانیک با هم به سر ببرند که وحدت سوژه یا موضوع رایج­ ترین حالت آن است. به عبارت دیگر، مجموعه عکس علاوه بر وحدت عملی (صوری) باید از وحدت نظری نیز برخوردار باشد. و این گونه است که عکاسی از مهارتی فنی و تکنیکی به کنشی هنری و خلاقه بدل خواهد شد. هرچند نباید فراموش کرد که صرف هم­نشینی چند عکس با موضوعیتی واحد به شکل­ گیری مجموعه­ ای موفق نخواهد آمد زیرا در این­جا منظور از مجموعه عکس، گزارشی تصویری و خبری نیست؛ در سطح مفهومی کلیت مجموعه باید معنایی فراتر از اجزای خود بدهد نه این که فقط معنای منفرد تک­ عکس را تکرار و موکد کند.

در جایی که تک­ عکس بیشتر بر امکان­ها و اتفاقات بدیعی که جهان در پیش پای ما می­گذارد، متکی است یعنی این که عکس بیشتر مرهون حضور عکاس در لحظه­ ای خاص و مکانی خاص است، مجموعه عکس بیشتر با قدرت تخیل، خلاقیت و طبع هنری عکاسی سر و کار دارد. در این­جا خالی از لطف نیست که بار دیگر آن تقابل قدیمی میان گرفتن و ساختن عکس را پیش بکشیم که در این مورد به­ خصوص، گرفتن عکس بیشتر با تک­ عکس و ساختن بیشتر با مجموعه عکس تداعی می­شود. بی­شک در مجموعه عکس دست هنرمند برای دخل و تصرف در واقعیت و دیگرگون تصویر کردن آن بازتر است زیرا که عکاسی قرار نیست همواره آینه ­ی تمام نمای واقعیت باشد هرچند بی­ شک ملهم از آن است و نمی­تواند از آن غافل شود.

نوشته هادی آذری- کارشناس ارشد عکاسی و دانشجوی دکترای پژوهش هنر

منبع: بولتن هشتمین جشنواره فیلم و عکس اردی بهشت

 

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »      
  گفتگو با الهه عبداله آبادی نفر اول بخش انسان و جامعه شهری(مجموعه عکس) جشنواره هشتم اردی بهشت
 

 

کیفیت عکسها در بخش مجموعه را چگونه ارزیابی می نمایید؟ 

قبل از قضاوت درباره انتخاب عکس­ها در بخش مجموعه بهتر است به خودمان یادآور شوم که این کیفیت عکس­های رسیده به جشنواره است که کیفیت عکس­های منتخب را تعیین می کند. البته نگرش و سلیقه داوری هم در سمت و سو بخشیدن به این جریان بسیار موثر است. می­خواهم بگویم که قبل از اعتراض به هر نتیجه­ای بهتر است به جایگاه خودمان در روند رسیدن به آن نتیجه نگاه کنیم.

به هر حال، آنچه که من در این جشنواره دیدم گردهم­آییِ نگاه­های جستجوگری بود که هر یک به اقتضای نیاز خود، صحنه­ای را به تصویر کشیده بود…در بعضی مجموعه­ها نگاه عکاسانه، در برخی موضوع و در برخی خلاقیت عکاس مجموعه­ها را از سایرین متمایز می­کند. اگر بخواهم در یک جمله بگویم مجموعه­ها را حرفه­ای و با رنگ و لعاب آکادمیک می­دانم و این برایم خوشایند بود.


وجود بیانیه برای مجموعه تا چه حد می تواند در شکل گیری عکاسی آگانه و نگاه علمی – و نه از سر تفسیر خام-  موثر باشد؟ 

یک مفهوم یا ایده­ی عکاسانه همواره قبل از عکاسی و در فرایندِ زیستِ عکاس شکل می گیرد. این ایده می تواند، با شروع عکاسی و در ضمن مطالعه ی عکس ها توسط عکاس تغییر کند، کامل شود و حتی کنار گذاشته شود. چنانچه شاید برای بسیاری از ما اتفاق افتاده باشد که مفهوم نهایی عکسمان را از دل ایده های پیشین و در فرایند تجربه و عکاسی بدست آورده باشیم. به نظر من تنها در چنین روندی است که مفهوم، آگاهانه و نه از سر اتفاق شکل می گیرد.

با چنین نگاهی به عکاسی آگاهانه، بیانیه یا statement _ که در صورت ارائه توسط هنرمند، به جزئی لاینفک از اثر هنری تبدیل می شود و نادیده گرفتن آن در خوانش نهایی اثر، مانند چشم پوشی از قسمتی از عکس است_  می تواند زوایای پنهان عکس ها را آشکار کند، به قسمتی از عکس که مورد نظر عکاس است تاکید کند، به شرح فرایند تولید عکس بپردازد و در ایده آل ترین حالت به انسجام مجموعه کمک کند. البته باید دقت داشته باشیم که بیانیه نباید با چسباندن مفاهیمی به دور از محتوای اصلی عکس، به ابزاری برای ارزش بخشیدن به عکس ها تبدیل شود…چرا که در این صورت مخاطب سریعا متوجه ضعف هنری عکاس و سعی او در پوشاندن این ضعف به وسیله ی بیانیه می­شود.

 

جایگاه جشنواره عکس اردی بهشت در میان دیگر جشنواره های داخلی را چگونه می بینید؟ 

جشنواره عکس اردی­بهشت را از چند جهت از موفق ترین جشنواره های ایران می­دانم: شرایط اقلیمی و آب و هوایی، منابع مالی در دسترس، پیوستگی و کیفیت اجرایی این جشنواره و جسارت در تغییر روند و پویایی. امیدوارم که این جشنواره به دور از تمام حواشیِ ناگزیر، به راه خود ادامه دهد چرا که در شرایط حاضر پیوستگی به امری مهم تبدیل شده است.

 

 
دسته‌بندی نشده      نظر بدهید »